Turystyka (Nie)wirtualne wycieczki Wycieczka do parku

Wicieczka do parku

Do najatrakcyjniejszej, po┼éudniowej cz─Ö┼Ťci PN "Uj┼Ťcie Warty", dawnego rezerwatu S┼éo┼äsk, mo┼╝na dosta─ç si─Ö jedynie drogami prowadz─ůcymi ze S┼éo┼äska. Aby ┼éatwiej by┼éo Pa┼ästwu trafi─ç do ciekawych miejsc zapraszamy do skorzystania z poni┼╝szych opis├│w.

Do oznakowanej ┼Ťcie┼╝ki przyrodniczej "Ptasim szlakiem" na s┼éynnej Betonce.

Z przystanku PKS udajemy si─Ö w kierunku Kostrzyna i po ok. 100 m skr─Öcamy w prawo, w stron─Ö Przyborowa. Dalej jedziemy ul. Lipow─ů mijaj─ůc po prawej stronie park, po lewej szko┼é─Ö, przedszkole i cmentarz. Na cmentarzu za kaplic─ů znajduje si─Ö pomnik ku czci ┼╝o┼énierzy niemieckich poleg┼éych w I wojnie ┼Ťwiatowej. Po lewej stronie na starym cmentarzu mo┼╝emy zobaczy─ç podlegaj─ůce ochronie prawnej kwitn─ůce (w pa┼║dzierniku) okazy bluszczu pospolitego pn─ůcego si─Ö po starych drzewach. Przy murze rosn─ů stare platany klonolistne, z┬ácharakterystycznie ┼éuszcz─ůc─ů si─Ö kor─ů. Nast─Öpnie jad─ůc ca┼éy czas prosto ulic─ů Sienkiewicza i Wiejsk─ů zobaczymy ┼Ťcie┼╝k─Ö rowerow─ů, prowadz─ůc─ů do Przyborowa i dalej do Betonki.

Ju┼╝ w ┼Ťredniowieczu na terenie dzisiejszego Przyborowa istnia┼éa osada zwan─ů chy┼╝─ů. Chy┼╝anie zajmowali si─Ö rybo┼é├│wstwem, a danin─Ö sk┼éadali w postaci ryb i rak├│w. ┼üodzie, sieci i inny sprz─Öt u┼╝ywany do po┼éow├│w by┼é w┼éasno┼Ťci─ů zakonu joannit├│w, a poszczeg├│lni rybacy znakowali go swoistymi znakami - gmerkami.

Kiedy dojedziemy do du┼╝ego placu na ko┼äcu wsi, warto spojrze─ç w prawo, gdzie na wie┼╝y, w┼éa┼Ťciciel zbudowa┼é platform─Ö dla bocian├│w. Nast─Öpnie skr─Öcamy w lewo i zaraz w prawo wzd┼éu┼╝ ┼Ťcie┼╝ki rowerowej. Mijamy po prawej stronie star─ů szachulcow─ů stodo┼é─Ö z widocznymi po wykruszeniu si─Ö gliny strychulcami. Jeszcze jeden zakr─Öt i jeste┼Ťmy na Betonce. Pocz─ůtkowy odcinek jest udost─Öpniony do ruchu samochod├│w, a┼╝ do parkingu ko┼éo wiaty z tablic─ů informacyjn─ů. St─ůd mo┼╝na ju┼╝ tylko spacerowa─ç lub jecha─ç rowerem ok. 2km. do czatowni obserwacyjnej przy IV mo┼Ťcie. ┼Ücie┼╝ka zwykle wynurza si─Ö z wody i jest dost─Öpna od maja do grudnia, ale nale┼╝y si─Ö liczy─ç z tym, ┼╝e bywa w tym okresie niedost─Öpna z uwagi na wysoki poziom zalewu.

Do II Mostu na Żółtym Kanale

Z przystanku PKS kierujemy si─Ö do Przyborowa (patrz opis powy┼╝ej). We wsi w starym ceglanym budynku po lewej stronie jest sklep, naprzeciwko kt├│rego skr─Öcamy w prawo w gruntow─ů drog─Ö i doje┼╝d┼╝amy do I Mostu na Postomii. Dalej droga dost─Öpna jest tylko przy niewysokim poziomie wody. Jedziemy wzd┼éu┼╝ lewego brzegu starego koryta Warty a┼╝ do skrzy┼╝owania na zakr─Öcie starorzecza. Na wprost w odleg┼éo┼Ťci ok. 200m wida─ç ju┼╝ II┬áMost i┬átablic─Ö PN. ┼╗├│┼éty Kana┼é p┼éyn─ůcy pod mostem stanowi granic─Ö parku. Od tego miejsca droga - dost─Öpna tylko do spacer├│w lub wycieczek rowerowych - prowadzi prosto do III Mostu, a za nim do Warty (ok. 2 km od granicy parku). Po prawej stronie na ┼é─ůce wida─ç czatowni─Ö obserwacyjn─ů, ┼Ťwietne miejsce do obserwacji ptak├│w. Z czatowni, patrz─ůc w kierunku Warty zobaczymy koloni─Ö kormoran├│w i czapli.

Do wie┼╝y widokowej przy g├│rce czarnowskiej

Z przystanku PKS kierujemy si─Ö drog─ů krajow─ů nr 22 w kierunku Kostrzyna. Po 4 km doje┼╝d┼╝amy do skrzy┼╝owania z drog─ů do Czarnowa i do wie┼╝y widokowej po prawej stronie. Dobre miejsce do obserwacji m.in. bielik├│w, ┼╝urawi czy dzikich g─Ösi.

Do wie┼╝y widokowej na drugiej g├│rce

Z przystanku PKS udajemy si─Ö w stron─Ö Kostrzyna. Na wysoko┼Ťci ostatniego gospodarstwa po lewej stronie szosy, skr─Öcamy w prawo przecinaj─ůc tory kolejowe w tzw. drog─Ö Topolow─ů. Na rozwidleniu skr─Öcamy w prawo, po ok. 2 km dojedziemy do granicy PN, a nast─Öpnie do wie┼╝y. Proponujemy obserwacje wy┼é─ůcznie z Drugiej G├│rki ze wzgl─Ödu na stan techniczny wie┼╝y. Droga nienajlepszej jako┼Ťci, nier├│wna i b┼éotnista, rozdeptana przez byd┼éo. Do wie┼╝y mo┼╝na dosta─ç si─Ö tylko przy niskim poziomie wody.

Zasady udost─Öpnienia turystycznego PN Uj┼Ťcie Warty okre┼Ťla regulamin. Wi─Öcej informacji o parku na stronie www.pnujsciewarty.gov.pl.